چگونگی نگهداری از ترمووود

عادات مراقبت و نگهداری ترمووود شما را برای سال های سال زیبا نگه میدارد.
اگر به دنبال چوبی با دوام و با ماندگاری بالا برای استفاده در فضا و یا ساختمان خود هستید، ترمووود را در نظر بگیرید. چوب ترمووود نوعی چوب است که تا بیش از 200 درجه سانتی گراد گرم میشود. حرارت زیاد چوب را محکم میکند و رطوبت را از بین میبرد، به این معنی که کمتر مستعد تاب برداشتن و ترک خوردن است و از آنجایی که بسیار با دوام است، لازم نیست نگران نگهداری ترموود یا تعویض سازه های بیرونی ساختمان خود باشید.
هنگامی که نصب محصولات ترموود خود را به پایان رساندید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مراقب علائمی مبنی بر نیاز به تعمیر و نگهداری باشید. با گذشت زمان، ترمووود میتواند دستخوش تغییرات بشود و ظاهر زیبای خود را از دست بدهد. برای اینکه ساختار خود را به بهترین شکل حفظ کند، مطمئن شوید که خاک، برگ ها و سایر زباله هایی که ممکن است روی سطح جمع شود را از بین ببرید. همچنین میتوانید سالی یک یا دو بار آن را با یک واشر کارواش تمیز کنید.

استفاده از روغن برای نگهداری ترمووود

یکی از بهترین چیز هایی که در مورد نگهداری ترمووود وجود دارد این است که یک ماده کم تعمیر است. با این حال، شما همچنان میخواهید از محصولات ترموود خود نگهداری کنید تا بتواند برای نسل ها دوام بیاورند. اولین کاری که باید بعد از نصب محصولات ترمووود خود انجام دهید این است که بر روی آن یک پوشش بر پایه ترجیحا روغن های گیاهی مانند روغن بذر کتان بمالید تا از آسیب آب و اشعه یو وی محافظت کنید. دو لایه پوشش میبایست ترجیحا انجام شود و بین هر اعمال پوشش حدود 24 ساعت فاصله باشد، سپس سه روز دیگر قبل از استفاده از سطح صبر کنید. پس از آن شما میبایست پوشش را یک بار در سال و در صورت نیاز دو بار در سال تکرار نمایید. تعمیر و نگهداری به همین جا ختم نمیشود، در صورت لزوم میتوانید از آب گرم همراه صابون برای پاک کردن لکه های غذا یا نوشیدنی استفاده نمایید. فقط مطمئن شوید که از مواد شوینده یا پاک کننده های ساینده استفاده نکنید، زیرا ممکن است به سطوح چوب آسیب برساند.

عامل اصلی پوسیدگی در محصولات چوبی

اشعه ماورء بنفش عامل اصلی پوسیدگی در محصولات چوبی است. این اشعه با تجزیه روغن ها و رزین های طبیعی روی ترمووود تاثیر میگذارند و نفوذ آب به سطح را آسان تر میکنند. وقتی آب وارد الیاف چوب میشود باعث آسیب بیشتر شده زیرا رطوبت در داخل آن محبوس شده است و اگر کپک یا قارچ وجود داشته باشد میتواند به راحتی در این محیط رشد کند. هنگامی که یک پوشش به دور از فرسودگی و قرار گرفتن مکرر در معرض آب فرسوده میشود، ترموود را آسیب پذیرتر میکند و از آسیب بیشتر محافظت نمیکند. همچنین در صورت عدم پوشش رنگ بر روی چوب ترمو، یه علت قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش به مرور زمان ترمووود به رنگ خاکستری در می آید. آفتاب ، رطوبت ، سایه و سایر شرایط محیط تعیین میکند که چوب چقدر سریع خاکستری میشود. توجه داشته باشید که ترموود یک محصول چوبی کاملا طبیعی است که ممکن است به دلیل شرایط آب و هوایی، دارای ترک های مویی باشد که این موضوع هیچ گونه تاثیری بر کیفیت و دوام ترموود نخواهد داشت.
اگر پوشش چوب ترمو شما قبلا خاکستری شده است و میخواهید رنگ اصلی خود را بازیابی کنید، میتوانید از مایع شست وشوی قوی و سنباده استفاده نمایید ، و سپس طبق دستورالعمل که در ذیل و در بخش از بین بردن لکه های سیاه به آن اشاره شده است، محصول خود را مشابه روز اول بازیابی و نو کنید.
خبر خوب این است که عادات نگهداری خوب، محصولات ترمووود شما را برای سال های سال زیبا نگه میدارد. بسته به اینکه خانه شما در کجا واقع شده است، ممکن است لازم باشد سطح خود را هر چند وقت یک بار در سال و یا به ندرت هر دو تا سه سال یک بار تمیز و عاری از هرگونه لکه کنید. به طور کلی اگر سطح ترمووود شما در آب و هوای نسبتا خشک با رطوبت کم و تابش آفتاب ثابت در طول سال است، احتمالا هر دو یا سه سال یک بار بین نگه داری ها صبر کنید.

بهترین راه محافظت از ترموود در برابر رطوبت چیست؟

بهترین راه محافظت از چوب ترمو در برابر رطوبت استفاده از پوشش های پلی اورتان میباشد. این پوشش ها با توجه به خاصیتی که دارند و در صورت اعمال صحیح و همه جهات چوب، یک محافظ بسیار قوی و با دوام دور تا دور چوب ترمو به وجود می آورند و علاوه بر آنکه از نفوذ آب به داخل یافت های ترمووود جلوگیری میکنند، میتوانند از بروز خط و خش نیز جلوگیری نمایند.

لکه های سیاه روی چوب ترمو را چگونه از بین ببریم؟

  1.  سطح مورد نظر را با استفاده از آب داغ و صابون به آرامی بشویید، توجه داشته باشید که آب فقط لکه های سیاه را از بین نمیبرد.
  2.  آبکشی کنید و اجازه دهید تا آب کاملا خشک شود، اگر سطح پس از شست و شو دارای یک لایه شفاف است، قبل از ادامه آن را بردارید.
  3. در صورت نیاز سطح را با استفاده از سمباده یکدست و صاف کنید.
  4. با استفاده از پوشش انتخاب شده و استاندارد رنگ را طی دو مرحله بر سطح مورد نظر اعمال کنید.