تاثیر تغییرات دمایی ترمووود بر فرآیند آن

تغییرات دمایی ترمووود

تغییرات دمایی ترمووود بسیار گسترده و متفاوت میباشد و بین دمای 180 تا 220 درجه سانتی گراد و در کوره های مخصوص میباشد که مدت زمان عملیات تغییر دمایی ترمووود بسته به گونه و ضخامت چوب میتواند تا 96 ساعت ادامه داشته باشد. بخار به عنوان یک گاز محافظ استفاده میشود و میتواند از شکافتن و آسیب دیدن چوب طی فرآیند جلوگیری نماید.

این در حالی است که، وقتی چوب در معرض حرارت و گرما قرار بگیرد، منبسط میشود. این فرآیند به عنوان انبساط حرارتی شناخته میشود و میتواند باعث تاب خوردگی، تورم و به طور کلی انقباض و تغییر شکل چوب ها شود. درختان به عنوان یک ماده طبیعی رشد کرده اند و میتواندد این تغییرات دمایی را با توجه به ساختار خود تحمل کنند.

حال به بررسی مهمترین موضوعات طی فرآیند ترمووود و تغییرات دمایی ترمووود میپردازیم:

تخریب حرارتی و نقطه اشتعال چوب در چه دمایی میباشد؟

تخریب حرارتی و نقطه اشتعال چوب طی فرآیند ترمووود در دمای 230 تا 302 درجه فارنهایت معادل 110 تا 150 درجه سانتی گراد میباشد. چوب در طول زمان و با تغییر دمایی ترموود به صورت ذغال درآمده و اگر گرما دفع نشود، احتمال احتراق خود به خود وجود خواهد داشت. به همین دلیل در فرآیند تولید چوب ترمو از روش های مختلفی برای جلوگیری از این موضوع استفاده میشود.

تغییر دمایی ترمووود به صورت دمای سرد چه تاثیری روی چوب دارد؟

دمای سرد باعث انقباض چوب میشود و دمای گرم باعث انبساط چوب. انقیاض و انبساط مکرر میتواند یک اثر تاب برداشتن ایجاد کند، به این معنی که مبلمان چوبی شما شکل و ثبات ابعادی خود را از دست خواهد داد. از آنجایی که این تغییرات دمایی ترمووود هیچگونه تاثیری در ساختار ترموود نمیگذارد، به دلیل استفاده بیشتر از چوب ترمو پی میبریم.

تاثیر تغییرات دمایی ترمووود بر عملیات رنگ آمیزی

اگر دمای هوا بیش از حد گرم باشد، لکه های رنگ ممکن است خیلی سریع خشک شوند و به طور بالقوه باعث ایجاد لکه روی لبه ها و نفوذ ناهموار شود. اگر دمای هوا بیش از 90 درجه فارنهایت باشد، میبایست از رنگ آمیزی خودداری کرد. برای اطمینان از این موضوع روز خنک تری را انتخاب کنید یا صبح ها قبل از اینکه خیلی گرم شود، چوب ترمووود خود را رنگ کنید.

آیا تغییر دمایی ترمووود روی چگالی آن اثر میگذارد؟

به طور کلی بین دمای چوب و چگالی آن رابطه ای دو طرفه وجود دارد. یعنی هر چه دمای چوب ترمو بالاتر برود چگالی آن کمتر و برعکی هر چه دمای آن پایین تر بیاید، چگالی چوب بیشتر خواهد بود.

تاثیر تغییرات دمایی در فرآیند ترموود

رنگ چوب ترموود تحت تاثیر دمایی است که چوب در معرض آن قرار گرقته است و همچنین مدت زمانی که چوب در معرض گرما قرار میگیرد. به همین دلیل در تراکم های مختلف چوب ترمو، تغییر رنگ جزئی وجود خواهد داشت. اما به صورت کلی هر چه چوب در معرض دمای بالاتر باشد، ترمووود تیره تر خواهد شد. عمده تغییر رنگ نیز به علت تغییر در ساختار لیگنین است. با رسیدن چوب به دماهای بالا، اجزای شیمیایی تشکیل دهنده چوب دچار تخریب و واکنش میشوند که بر عملکرد چوب تاثیر میگذارد. میزان این تغییرات دمایی ترموود به سطح دما و مدت زمان در شرایط نوردهی بستگی دارد.

رطوبت اولیه چوب چه تاثیری در دمای ترمووود و فرآیند ترموود دارد؟

به طور کلی هرچه رطوبت اولیه چوب بیشتر یاشد، فرآیند ترمو بیشتر خواهد شد، چرا که چوب به مدت زمان بیشتری جهت خروج رطوبت از منافذ خود نیاز دارد. روی هم رفته رطوبت اولیه چوب هیچگونه تاثیری در دمای فرآیند ترمووود نخواهد داشت چرا که ترموود یا همان چوب حرارتی اصلاح شده اصطلاحی است که برای توصیف هر محصول چوبی که برای بهیود پایداری و دوام آن از حرارت استفاده شده است اطلاق میشود. در حقیقت این فرآیند چوب  را با تغییرات دمایی زیاد در مقابل حرارت قرار میدهد، این یک فرآیند طبیعی است که تمام رطوبت را از چوب خارج میکند.

تغییرات دمایی ترموود و رطوبت آن طی فرآیند به چه صورت است؟

به طور کلی فرآیند تولید ترموود و تغییرات دمایی آن به سه فاز تقسیم میشود:

فاز یک فرآیند تولید ترموود و تغییرات دمایی

افزایش دما و افزایش دمای کوره :مرحله اول خشک کردن چوب ها در دمای بالا است. الوار چوب در داخل کوره قرار داده شده و به سرعا تا 100 درجه سانتی گراد گرم میشوند. در طی این فرآیند رطوبت چوب به حداقل ممکن خواهد رسید و سپس دمای آن به حدود 130 درجه سانتیگراد خواهد رسید و در این دما رطوبت چوب به صفر خواهد رسید. مدت زمانی در همین دما باقی میماند و سپس دما به تدریج و خیلی آرام افزایش پیدا میکند.تمامی این تغییر دمایی ترمووود به صورت هوشمند کنترل میگردد.

فاز دو فرآیند تولید ترموود و تغییرات دمایی

اصلاح حرارتی هنگامی که درجه حرارت بالا به حدود 180 درجه تا 220 درجه سانتی گراد برای تولید نهایی ترموود برسد صورت میپذیرد. این درجه دما 4 برابر بیش از کوره های معمولی میباشد. الوار در این دما به مدت سه ساعت نگه داشته میشوند. در این مدت مواد استخراجی مانند انواع رزین ها از چوب خارج میشوند و اصلاح واقعی با تغییر دمایی ترمووود صورت میپذیرد.

فاز سه فرآیند تولید ترموود و تغییرات دمایی

خنک کردن الوارها و تزریق رطوبت: آخرین مرحله از تغییر دمایی ترمووود زمانی است که دمای الوارها با استفاده از اسپریاب خنک می شوند. هنگامی که دما پایین می آید، آنها شروع به بازگرداندن رطوبت به چوب با استفاده از آب و بخار میکنند. این موضوع ماشین کاری چوب و همچنین پایداری آن را بهبود میبخشد. پس از اتمام این مرحله رطوبت ترموود به حدود 4 تا 7 درصد خواهد رسید.