بررسی برندهای ترمووود و روش های مختلف تولید آن

بررسی برندهای ترمووود و روش های مختلف تولید آن

بررسی برندهای ترمووود و روش های تولید آن به ما در تصمیم گیری و انتخاب برند درست ترمووود برای استفاده های مختلف، کمک زیادی خواهد کرد. مفهوم کلمه ترمووود تا به امروز به موفقیت محدودی در مارکت ساختمان دنیا از جهت تثبیت دست یافته است. کاربرد تجاری عمدتا در فنلاند رخ داده است، اگر چه در سال های اخیر شاهد افزایش تقاضا در بسیاری از کشورهای دیگر اروپایی و خاور میانه بوده است.

چوب به دلیل خواص عالی و جذابیت زیبایی که دارد، جایگاه خود را به عنوان یکی از مصالح اصلی در ساخت و ساز حفظ کرده است. در گذشته عمکرد بسیاری از گونه های چوب توسط درمان های مختلف که اکثرا مواد شیمیایی و سمی بوده اند انجام میگرفته است، در حالی که بسیاری از گونه های گرمسیری شامل چوب های سخت، دارای دوام طبیعی برای استفاده بدون نگهداری دارند. تغییرات مداوم در آگاهی زیست محیطی و محدودیت استفاده از برخی مواد شیمیایی منجر به تجدید علاقه به روش های جایگزین برای استحکام چوب در فضای بیرون شده است.

در حالی که بسیاری از این فرآیند ها به دلیل ماهیت سمی خود نامناسب بوده اند، برخی از فرآیندها پتانسیل کافی برای مطالعه بیشتر را ارایه میدهند. از جمله این فرآیندها میتوان به اصلاح حرارتی یا همان ترمووود اشاره داشت.

بررسی مفهوم ترموود پیش از انتخاب برند

پیش از بررسی برندهای ترمووود لازم است ابتدا به مفهوم ترمووود بپردازیم. مفهوم ترموود یک گزینه محیطی جذاب را نشان میدهد، با توجه به اینکه هیچ گونه ماده شیمیایی استفاده نمیشود، تغییرات خاصیت ترمووود به علت نتیجه تغییر در اجزای داخلی چوب میباشد. با توجه به سادگی کل فرآیند های حرارتی، ترمووود این مزیت را در تبدیل شدن به اولین تکنیک تجاری تثبیت شده از نظر تولید و کاربرد را دارد.

درحال حاضر فرآیند اصلاح حرارتی یا همان به اصطلاح ترمووود در بسیاری از کشورها به روش های گوناگون در حال اجرا و عمل آوری میباشد، اما لغت اصلی ترموود و پیدایش آن به کشور فنلاند مربوط داده میشود. در همین راستا انجمن بین المللی ترمووود در سال 2000 تاسیس گردید. امروزه 16 عضو از 8 کشور مختلف عضو آن هستند. استفاده از ترموود به صورت مدتوم رو به افزایش است و هدف از تشکیل ابن انجمن ارتقا کیفیت محصولات بوده است. ترموود یک کلمه تجاری ثبت شده و متعلق به انجمن بین المللی ترمووود است. در حقیقت این کلمه تجاری نشانه ای از محصولات چوبی است که از طریق فرآیند توسعه یافته در کشور فنلاند ساخته شده است. مفهوم ترمووود مجموعه است که کیفیت فنی و زیست محیطی محصولات فروخته شده را با علامت تجاری ترموود تضمین مینماید. در حقیقت توسعه این مفهوم بخشی از برنامه بلند مدت انجمن بین المللی برای افزایش استفاده از الوارهای اصلاح شده حرارتی میباشد.

تاریخچه برندهای ترمووود

با بررسی برندهای ترمووود به این موضوع پی می بریم که فرآیند ثبت اختراع ترموود برای اولین بار در مقیاس آزمایشگاهی در کشور فنلاند(ترمووود فنلاندی) صورت پذیرفته و بلافاصله در مقیاس صنعتی نیز در همان کشور به مرحله اجرایی رسید. فرآیند تولید ثبت شده بر اساس اصلاح تدریجی حرارتی چوب است که در آن خواص شیمیایی و فیزیکی چوب دستخوش تغییر دائمی میشوند. عملیات حرارتی به این معنی است که در خود فرآیند فقط از بخار و گرما استفاده میشود. هیچ ماده شیمیایی در این فرآیند استفاده نمیشود. گرما داخل سیلندر به تدریج و تا حدود 220 درجه سانتی گراد افزایش میابد و کل فرآیند بسته به نوع و گونهو ابعاد چوب میتواند 2 تا 4 روز به طول انجامد. آب به دو دلیل مورد نیاز است: از آنجا که دما بسیار بالا میرود، آب از سوختن چوب حین عملیات اصلاح حرارتی جلوگیری مینماید و همچنین برای اطمینان از کیفیت محصول نهایی نیز از آب استفاده میشود. یعنی رطوبت نهایی برای جلوگیری از ترک خوردگی و تضمین عمر طولانی به محصول اضافه میشود. هنگامی که فرآیند کامل شد، درصد رطوبت ترموود بین 4 تا 7 درصد خواهد بود.

بررسی برندهای ترمووود

روش های مختلف تولید ترمووود در شناسایی برند

محصولات چوب ترمو برای کاربردهایی که دارای شرایط آب و هوایی سخت هستند مناسب است. ترمووود با دوام، پایدار و صد در صد طبیعی برای نیازهای معماری مدرن است. چشم انداز زیبا، پایداری ابعادی و مواد غیر صمغی محصولات را برای دکوراسیون داخلی نیز مطلوب میکند.

اصلاح حرارتی را میتوان به روش های مختلف و برای انواع گونه های چوب نیز انجام داد. همه روش ها از فرآیند انجمن بین المللی ترمووود تبعیت نمیکنند. در ذیل به معرفی مهم ترین و پرکاربردترین روش های تولید چوب اصلاح شده حرارتی به جز روش ترمووود به طور خلاصه اشاره خواهیم داشت:

وست وود

وست وود پیشرفته ترین فرآیند اصلاح حرارتی مدرن است که در سال 2004 به ثبت رسیده است. این فرآیند در ابتدا برای چوب های سخت به ثبت رسیده بود که در مقایسه با چوب های نرم به دلیل واکنش حرارتی شیمیایی در چوب های سخت طی عملیات حرارتی، پیچیده تر هستند.

فرآیند آلفا اینترلوک

این یک فرآیند کاملا سبز و جدید و حاصل گرمایش مکانیکی شیمیایی میباشد. یک روش فوق پیشرفته که در حال ثبت انجام فرآیند است.

فرآیند اصلاح مجدد

رتیفیکاسیون که یک روش فرانسوی میباشد. چوب در این فرآیند میبایست رطوبت 12 درصد یا کمتر داشته باشد که میتوان از روش های مختلف خشک کردن به آن رسید.

بزرگترین برند ترمووود

حال که با کلمه ترمووود و روش های مختلف تولید آن آشنا شدیم لازم است بدانیم که چوب ترمو برای اولین بار حدود سال 1388 از طریق کمپانی های فنلاندی وارد کشور شد و تعداد زیادی از شرکت های تولید کننده ترموود در فنلاند و کشورهای دیگر از جمله استونی، آلمان، ترکیه و غیره  محصولات خود را به بازار ایران عرضه میکردند که مشهورترین و بزرگ ترین آنها شرکت لوناوود فنلاند بوده است و شرکت رها چوب مفتخر به داشتن نمایندگی لوناوود و فروش و اجرای محصولات ان در اقصی نقاط کشور بوده است.

در خارج از کشور ایران فقط اعضای انجمن بین امللی ترمووود حق استفاده از این کلمه را دارند.

پس از اعمال تحریم ها، شرایط کرونایی و اقتصادی کشور در حال حاضر ترمووود فنلاندی به صورت محدود و خیلی کم وارد کشورمیشود و متاسفانه عده ای سود جو از این فرصت سو استفاده کرده و محصولات تقلبی خود را به نام ترموود فنلاندی به بازار عرضه میکنند.

امیدواریم که با خواندن مطالب این مقاله ضمن آشنایی بیشتر با ترمووود و بررسی برندهای ترمووود، امکان استفاده هر چه بیشتر محصول استاندارد در ساختمانهای شما عزیزان فراهم گردد.