مقایسه انواع چوب سونا خشک 

  انواع چوب سونا خشک عبارتند از: چوب روسی، ترمووود که دارای دو نوع  ایرانی و فنلاندی می ‌باشد. در جدول زیر به مقایسه شاخصه‌های متعددی مانند ظاهر چوب، دوام و پایداری، تحمل حرارت، قیمت و زیستگاه (منطقه جغرافیایی) برای هر نوع چوب پرداخته ایم. 

انواع چوب سونا خشکمنطقه جغرافیایی چوب  (زیستگاه)قیمت هر متر مربع تحمل حرارت چوب دوام و ماندگاری چوبرنگ چوب
چوب روسیکشور روسیه قیمت چوب روسی از            تومان ۲۵۰۰۰۰ تا  ۱۰۰۰۰۰۰تومان      ۱۸۰ درجه سانتیگرادتا ۵ سالرنگ چوب روسی با توجه به رنگ مورد استفاده  در رنگ آمیزی می‌تواند به طیف‌های مختلف رنگ تغییر کند. 
چوب ترمو ایرانیکشور ایران یا روسیهقیمت ترمو ایرانی از ۳۵۰۰۰۰ تومان تا  ۱۵۰۰۰۰۰         ۱۸۰ درجه سانتیگرادتا ۵ سالرنگ قهوه ‌ای تیره 
چوب ترمو فنلاندیکشور فنلاند قیمت ترمو فنلاندی از           ۵۰۰۰۰۰۰ تومان تا ۸۰۰۰۰۰۰  تومان ۲۲۰ درجه سانتیگرادتا ۳۰ سالرنگ قهوه ‌ای روشن

از مقایسه‌ی داده‌های بالا در می‌یابیم که اگرچه ترمو چوب فنلاندی قیمت بیشتری نسبت به چوب ترمو ایرانی و چوب روسی دارد. اما با هدف استفاده بالای ۵ سال از سونا خشک، قطعا انتخاب ترموود فنلاندی انتخاب بهتری برای چوب سونا خشک ، به دلیل دوام و ماندگاری تا ۳۰ سال می‌باشد.

چرا ترمووود فنلاندی بهترین چوب برای ساخت سونا خشک است؟ 

ترمووود فنلاندی به علت موارد ذیل بهترین گزینه برای چوب سونا خشک محسوب می‌شود.

  • دوام و ماندگاری بالا در ترمو چوب فنلاندی که باعث عدم نیاز به تعویض چوب سونا تا ۳۰ سال شده است. 
  • مقاومت تا دما ۲۲۰ درجه سانتیگرارد در برابر حرارت و گرما که مهم ترین نکته برای انتخاب چوب سونا خشک محسوب می‌شود. 
  • ظاهر زیبا و صیقلی ترمو فنلاندی  که باعث آرامش بخش بودن محیط سونا خشک می‌شود.
  • مقرون به صرفه بودن از نظر قیمت در طی ۳۰ سال‌ به دلیل عدم نیاز به تعویض چوب‌ها
  • استفاده از گره پروانه در ساختار ترموود فنلاندی که باعث مقاومت بالا این نوع چوب شده است.  

از بررسی موارد بالا به این نتیجه میرسیم که با وجود قیمت بالاتر ترمووود فنلاندی نسبت به ترمو ایرانی و چوب روسی انتخاب بهتری نسبت به سایر چوب‌ها برا ساخت سونا خشک می‌باشد.

چوب برای ساخت سونا

معرفی چوب‌های دیگر مورد استفاده جهت ساخت سونا

در عین حال چوب هایی برای طراحی و ساخت سونای خشک مناسب هستند که هیچ نوع صمغی در آنها وجود نداشته باشد، زیرا چوب با صمغ زیاد احتمال ایجاد حساسیت و سردرد را افزایش می دهد.میبایست از چوب هایی که گرما و عطر مطبوعی را در محیط ایجاد می کنند استفاده کرد مانند ترمووود رها چوب.

در ادامه به معرفی چوب های مورد استفاده جهت ساخت سونا های خشک میپردازیم:

اکالیپتوس

اکالیپتوس یکی از گزینه های نادری است که در ساخت سونا مورد استفاده قرار می گیرد، اما به دلیل ویژگی های متمایز آن مزایای بسیاری دارد. این چوب به عنوان یکی از انواع چوبی که به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد، مستحکم و بادوام است و در صنایع دیگر مانند کابینت سازی نیز کاربرد فراوانی دارد. اگر بخواهیم چوب اکالیپتوس را با چوب ساج مقایسه کنیم، می توان گفت که شباهت های زیادی بین این دو نوع چوب وجود دارد، اما چوب اکالیپتوس با قیمت ارزان تری به فروش می رسد. این چوب نوعی چوب سخت است و در نتیجه می تواند در برابر عواملی مانند پوسیدگی مقاومت خوبی از خود نشان دهد. ویژگی هایی مانند دوام و پایداری بالا باعث شده است که چوب اکالیپتوس به طور گسترده برای فضایی مانند سونا استفاده شود.

چوب سدر

یکی از انواع چوب های مناسب برای ساخت سونای خشک، چوب سدر است. یکی از ویژگی های بارز این چوب سبکی و انعطاف پذیری زیاد آن است که آن را در برابر شرایط مختلف مقاوم می کند. زیبایی چوب سدر باعث می شود که محیط از زیبایی خاص و عطری طبیعی و مطبوع برخوردار شود. چوب سدر گرمای طبیعی دارد که آن را به گزینه ای مناسب برای ساخت سونا تبدیل می کند زیرا حرارت طبیعی این چوب باعث سوختگی نمی شود. در واقع چوب سدر یکی از محبوب ترین گزینه ها برای ساخت سونا در فضاهای لوکس است.

چوب صنوبر

نوع دیگری از چوبی که برای ساخت سونای خشک انتخاب می شود، چوب صنوبر است. این نوع چوب به دلیل مقاومت بالا مورد توجه قرار گرفته است. به این ترتیب می توانید به راحتی از چوب صنوبر برای ساخت سازه سونای خشک استفاده کنید. از آنجایی که کار با این چوب آسان است، در ساخت سونای خشک با طرح های مختلف کاربرد دارد. با این نوع چوب می توانید فضای خاصی را با رنگ زرد-سفید روشن ایجاد کنید. در طراحی سونای خشک چوب صنوبر به دلیل قیمت مناسب نسبت به برخی از چوب های دیگر ارجحیت دارد. چوب صنوبر از آنجایی که هیچ گونه گرهی ندارد در ایجاد جلوه ای مجلل و خاص مورد توجه قرار می گیرد.

چوب شوکران

یکی از ویژگی های بارز چوب شوکران که آن را برای ساخت سونا مناسب می کند، نبود صمغ در آن است. این چوب بوی نامطبوع ایجاد نمی کند و ماندگاری بالایی دارد. کار با چوب شوکران آسان است، بنابراین برای ساخت سازه های مختلف در نظر گرفته می شود. البته لازم به ذکر است که مقاومت چوب شوکران به حدی است که انتخاب مناسبی برای ساخت سونای منزل می باشد. از ویژگی های چوب این درخت رنگ کرم و بافت یکنواخت آن می باشد. استفاده از چوب شوکران در فضایی مانند سونا باعث پخش یکنواخت گرما در محیط می شود به همین دلیل به عنوان عنصری کاربردی برای استفاده در سونا شناخته می شود.

چوب توسکا

نوع دیگری از چوب که در ساخت سونای خشک کاربرد فراوانی دارد، چوب توسکا است. رنگ این نوع چوب مایل به قرمز و بافت دلپذیر و زیبا است. این نوع چوب انتخابی شایسته در ساخت فضای سونا محسوب می شود. در واقع ویژگی های چوب توسکا از جمله مقاومت و آب گریزی، آن را به یکی از گزینه های مناسب برای ساخت سونا تبدیل کرده است.

چوب سرو

درخت سرو که از نوع سوزنی برگ است، نرمی بیشتری نسبت به درختان پهن برگ دارد و به همین دلیل برای استفاده در مناطق با رطوبت بالا گزینه مناسبی محسوب می شود. یکی از مهم ترین ویژگی های درخت سرو این است که در برابر گرمای محیط رایحه ای مطبوع منتشر می کند و به همین دلیل این چوب یکی از انتخاب های ارجح در بین انواع چوب در ساخت سونای خشک می باشد. مقاومتی که از چوب سرو مشاهده شده است آن را به عنوان یکی از چوب های مرغوب معرفی می کند. در واقع چوب سرو از استحکام و دوام بالایی در برابر عوامل مختلفی مانند حشرات و قارچ ها برخوردار است. نکته مهم دیگری که چوب سدر را برای سونا و نما ساختمان و همچنین تزئینات مناسب می کند، این است که می توان آن را بسیار خوب فرآوری کرد. به همین دلیل می توان عملیات نجاری را با ظرافت مناسب روی این چوب انجام داد و به نتیجه مطلوب رسید.
هر نوع چوبی که برای سونا انتخاب می شود باید به درستی عایق بندی شود. در واقع چوب هایی که بادوام و مستحکم بوده و استفاده از آنها مقرون به صرفه باشد به عنوان گزینه ای مطلوب برای استفاده در سازه سونا شناخته می شوند. چوب هایی با مقاومت بالا که به راحتی در برابر عوامل مختلف محیطی تغییر شکل نمی دهند، در ساخت سازه هایی مانند سونا در اولویت هستند.

 نکات نگهداری از چوب سونا خشک

چوب مورد استفاده برای سونا خشک معمولا ترمو چوب ایرانی، ترمووود فنلاندی یا چوب روسی است. و با توجه به چوب مورد استفاده نکاتی که باید برای نگهداری هر کدام رعایت شود متفاوت است. که در ذیل به تفکیک برای شما توضیح می‌دهیم. 

نکات نگهداری از چوب سونا خشک ساخته شده از ترموود ایرانی

 همانطور که قبلا در مقاله تفاوت ترمووود فنلاندی و ترمووود ایرانی ذکر کردیم، میزان مقاومت و پایداری ترمو چوب ایرانی تا پنج سال است. در نتیجه نگهداری از ترموود ایرانی از حساسیت بیشتری برخوردار است. از نظر کارشناس فروش رها چوب سارا فیض اصلی‌ترین نکته در نگهداری از ترمو چوب ایرانی، قراردادن آن در محیط خشک و بدون رطوبت است تا از کپک زدن آن جلوگیری شود.

نکات نگهداری از چوب سونا خشک ساخته شده از ترمووود فنلاندی

ترمو چوب فنلاندی به علت مقاومت بالا تا ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد، عدم تغییر تا ۳۰ سال نیاز به نگهداری وسواس گونه ‌ای ندارد.و صرفا عدم اصابت ضربه سنگین به تخته‌های چوب ترمو فنلاندی باعث دوام و پایداری این چوب تا سال‌ها می‌شود. و تنها نکته ای که برای نگه‌داری از آن میتوان ذکر کرد ، عدم شستشو به طور مستقیم با آب، است. که صرفا رعایت همین نکته برای ماندگاری آن تا ۳۰ سال کافی است.

نکات نگهداری از چوب سونا خشک ساخته شده از چوب روسی

معمولا چوب‌های روسی رنگ نشده  یا اصطلاحا خام  خریداری می‌شود . و مسئولیت رنگ آن برعهده‌ی خریداران می‌باشد. و انتخاب رنگ مناسب اساسی ترین نکته برای نگهداری آنها در طی سال‌ها محسوب می‌شود. شرکت رها چوب با ارائه انواع رنگ‌های مختلف خارجی، در صورت رنگ‌‌آمیزی درست چوب روسی،  تضمین ماندگاری و دوام آنها را در طی ۵ سال را میکند. برای اطلاع از انواع رنگ‌ها میتواند با شماره   ۶۲ – ۵۷ ۲۴ ۳۶ ۲۲ – ۰۲۱  سارا فیض تماس حاصل فرمایید.

 ساخت سونا خشک

چوب سونا

برای ساخت هر سونا خشک چقدر چوب نیاز است؟ 

میزان چوب مورد استفاده برای هر سونا خشک به ابعاد طراحی شده در نقشه‌ی مهندسی sauna بستگی دارد.معمولا، برای  چهار  دیوار اطراف هر سونا از چوب ترمو ایرانی یا فنلاندی استفاده می‌شود. برای سقف و کف سونا  از سایر متریال مانند سیمان و چوب روسی استفاده می‌شود. اما برای تخمین میزان چوب مصرفی در سونا خشک  می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد

عرض دیوار * طول دیوار= فرمول مساحت دیوار جانبی

۴ * مساحت دیوار جانبی  = فرمول میزان چوب مورد نیاز سونا خشک 

به طور مثال در صورتی که سونا به شکل مکعب مربع  باشد، دیوار‌های سونا ابعاد یکسانی دارند و مساحت هر بعد سونا با به توان ۲ رسیدن  طول یا عرض دیوار محاسبه می‌شود و اعدادی مانند ( طول دیوار۴) ۱۶، (طول دیوار ۵) ۲۵، ( طول دیوار ۶) ۳۶ مساحت دیوار‌ها هستند. که در عدد ۴ ضرب میشوند. و در نهایت میزان چوب مورد نیاز سونا خشک به ترتیب با عرض دیوار ۴ متری و مربع شکل، ۷۴، ۱۰۰ و ۱۵۲ متر میشود.

در صورتی که سونا به شکل مکعب مستطیل باشد، دیوار سونا ابعاد یکسانی ندارد و مساحت هر بعد سونا از ضرب طول و عرض   ابعاد دیوار به دست می‌آید و مساحت  هر دیوار معمولا از ضرب ابعاد ۴*۵ متری  یا ابعاد ۶*۴ به دست می‌آید. که در نهایت در عدد چهار ضرب می‌شود تا اندازه نهایی چوب مورد استفاده از سونا به دست آید. ( اندازه‌های ذکر شده بدون احتساب میزان دور ریز چوب در هنگام برش و نصب سونا خشک ذکر شده است.)