نمای چوبی در ساختمان اداری

امروزه استفاده از نمای چوبی در ساختمان‌های اداری و مسکونی بیشتر از قبل دیده می‌شود. چوب یک متریال کاملاً طبیعی است. چوب بر خلاف دیگر متریال‌های مورداستفاده در نمای ساختمان مانند سنگ که بی‌روح است، یک متریال کاملاً طبیعی است که بیننده را جذب خود می‌کند و حس گرما و صمیمیت به بیننده می‌دهد. در چند سال گذشته استفاده از چوب در نمای ساختمان کمتر شده بود، و نماهای سنگی جای چوب را گرفته بودند. دلیل استفاده کم چوب در نمای ساختمان این بود که چوب با بافت آسیب‌پذیری که داشت در مقابل شرایط جوی نامناسب مشکلاتی را به وجود می‌آورد؛ به‌عنوان‌ مثال چوب نما در هنگامی که آب‌وهوای بارانی را تجربه می‌کرد بانفوذ و جذب آب به داخل چوب بعد از مدتی باعث متورم‌شدن چوب و زشت کردن شکل نما می‌شد.

با پیشرفت تکنولوژی و گذر زمان و استفاده از مصالح چوبی ساخته شده با تکنولوژی جدید بسیاری از این معایب برطرف شده است. با ازبین‌رفتن این معایب اجرای نمای چوبی در ساختمان‌های اداری و مسکونی بیشتر دیده می‌شود. سازندگان و عموم مردم نیز این را به‌خوبی می‌دانند که حس خوب و شادابی که نمای چوبی به ساختمان و انسان می‌دهد به‌هیچ‌وجه در نماهای سنگی و سیمانی یافت نمی‌شود؛ اما دلیل اصلی این استقبال مردم از نمای چوبی ساختمان اداری استفاده از روش‌های نوین برای بهبود خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی است. چوب ترمووود یکی از بهترین و پرمصرف‌ترین نوع چوب برای نمای ساختمان است که توسط همین روش‌های نوین تغییریافته و در مقابل شرایط جوی و دیگر مشکلات مقاوم شده است. البته باید به این موضوع دقت داشته باشید که چوب‌های مورداستفاده برای نمای ساختمان با چوب‌های خام موجود در جنگل کاملاً متفاوت است و دارای ویژگی‌های مناسب جهت استفاده در نما است.

نمای ترمووود ساختمان های اداری

ترمووودها طی یک فرآیند پیچیده در کارگاه‌های مخصوص تولید می‌شوند. در این کارگاه‌ها چوب از دمای 180 تا 220 درجه‌سانتی‌گراد حرارت داده می‌شوند تا عیوب فیزیکی و شیمیایی آن از بین برود. وجود رطوبت در درختان و چوب‌ها زمینه ساز اصلی رشد قارچ است، این حرارت باعث می‌شود تا رطوبت چوب از بین برود و از مشکلاتی مانند رشد قارچ، پوسیدگی، اشعه خورشید و هجوم حشرات جلوگیری کند. البته باید بدانید که تولید ترموود اصلا کار ساده‌ای نیست و این روند به کمک دستگاه‌های پیشرفته و طی مراحلی کاملاً پیچیده انجام می‌شود.

برای تولید ترمووود لازم است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • مرحله اول
    در مرحله اول چوب‌ها را درون دستگاه‌های مخصوص قرار می‌دهیم. در این مرحله چوب در معرض حرارت با بخار آب در دمای 100 تا 130 درجه سانتی گراد قرار می‌گیرد و در نتیجه چوب تا حد زیادی خشک می‌شود.
  • مرحله دوم
    در این مرحله حرارت داخل دستگاه به‌تدریج افزایش‌یافته و به 200 تا 220 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. این درجه باعث از بین رفتن قند و رطوبتی که داخل چوب هست می‌شود. رنگ چوب نیز در این مرحله به قهوه‌ای روشن تغییر می‌یابد.
  • مرحله سوم
    در این مرحله چوب را آب‌پاشی می‌کنند و دمای آن به حدود 100 تا 80 درجه سانتی‌گراد پایین می‌آورند. رطوبت چوب در این مرحله به حدود 4 تا 6 درصد می‌رسد.
  • مرحله چهارم
    در این مرحله که آخرین مرحله است، چوب‌ها از درون دستگاه بیرون آورده و به کمک دستگاه مخصوص کاملاً صیقلی می‌شوند. سپس چوب‌ها را درون بسته‌بندی مناسب قرار داده و وارد بازار می‌کنند.

نمای ترمووود ساختمان های اداری

انواع ترمووود نمای ساختمان اداری

چوب ترمووود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. ترمووود به‌طورکلی بر اساس دو شیوه درجه حرارت و یا سختی و نرمی چوب تقسیم‌بندی می‌شود. در اینجا انواع مختلف آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  1. از نظر درجه حرارت
    چوب ترمووود در باتوجه‌ به درجه حرارت وارد شده به آن در زمان تولید به 2 کلاس اس و دی تقسیم‌بندی می‌شوند. چوب‌های کلاس اس در حدود 190 درجه سانتی‌گراد در زمان تولید حرارت دیده‌اند. این کلاس از چوب در برابر تغییر ابعاد می‌توان گفت تقریباً ثابت هستند؛ اما باتوجه‌به رطوبت موجود در محیط 6 تا 8 درصد تغییر حجم می‌دهند. از چوب‌های کلاس اس بیشتر در فضای داخلی استفاده می‌شود. ترمووود کلاس دی در هنگام تولید تا 220 درجه سانتی‌گراد حرارت را تجربه کرده تا از نظر مقاومت و استحکام تضمین شود. این چوب‌ها باتوجه‌به شرایط جوی 5 تا 6 درصد تغییر حجم دارند.
  2. از نظر نرمی و سختی
    منظور از چوب نرم‌چوب درختان سوزنی‌برگ مانند سرو و کاج هستند. از خصوصیات این درختان قیمت کمتر، رنگ کرم، گره کمتر و چگالی نسبتاً پایین است. از چوب نرم بیشتر برای نمای چوبی ساختمان استفاده می‌شود. چوب سخت به چوب درختان پهن‌برگ گفته می‌شود که قیمت بالاتری دارند؛ اما وزن و مقاومت آن‌ها نیز بیشتر است. به‌دلیل مقاومت زیاد از این نوع چوب در کف‌سازی استفاده می‌شود.

نکات مهم در هنگام اجرای نمای چوبی ساختمان اداری

اجرای نمای چوبی ساختمان اداری به دلیل نکات ریز و سختی که دارد باید توسط افراد ماهر اجرا شود تا مشکلی در حین و بعد از اجرا پیش نیاید. در اینجا نکاتی که باید در حین اجرای نمای چوبی ساختمان در نظر داشته باشید را به‌اختصار توضیح می‌دهیم:

  • قبل از نصب چوب باید حتماً زیرسازی سیمانی یا فلزی انجام شود.
  • تمامی وسایل مورداستفاده مانند پیچ، چوب ترمووود و اتصالات زیرسازی قبل از استفاده باید کنترل شود.
  • در زیرسازی فلزی نباید چوب و فلز به طور مستقیم به همدیگر اتصال پیدا کنند؛ چراکه ضریب انبساط و انقباض این دو ماده کاملاً با هم متفاوت است و در طی گذر زمان ممکن است باعث ایجاد ترک در چوب شود.
  • باید سطح ترمووود مورداستفاده کاملاً صاف و صیقلی و بدون هیچ‌گونه ترک باشد.
  • باید در هنگام حمل و استفاده ترمووود احتیاط کنید تا باعث شکستگی ترمووود نشوید.

مزایای نمای چوبی ساختمان اداری

مزایای استفاده از نمای چوبی ساختمان اداری نسبت به دیگر نماها شامل موارد زیر است:

  • نصب آسان و سریع
  • امکان تعمیر
  • امکان تمیزکاری نمای ترمووود
  • مقاومت بالای چوب ترمووود
  • عایق حرارتی
  • امکان برش راحت قطعات
  • معایب نمای چوبی

قطعاً هر نمایی معایب خاص خود را دارد و معایب نمای چوبی نیز شامل موارد زیر است:

  • گران‌بودن چوب مرغوب
  • عدم مقاومت کافی در برابر اشعه فرابنفش خورشید
  • آسیب به طبیعت به علت قطع درختان

مزایای نمای چوبی ساختمان اداری

جمع‌بندی

نمای چوبی در ساختمان اداری زیباتر و باروح‌تر از دیگر متریال‌ها مانند سنگ و سیمان است. بهترین نوع چوب و ترمووال برای استفاده در نما چوبی است که فرآیند ترمو بر روی آن انجام شده و اصطلاحاً آن را چوب ترمووود می‌نامند. این چوب با تغییراتی که روی آن انجام می‌شود، مقاومت و کیفیت بالایی به دست می‌آورد و دیگر مشکلات چوب معمولی را ندارد. اجرای نمای چوبی، کار ساده‌ای نیست و باید توسط افراد و شرکت‌های باتجربه و ماهر انجام شود. شرکت رها چوب سابقه زیادی در کار تولید چوب و ارائه محصولات باکیفیت مخصوص نمای چوبی دارد و می‌تواند بهترین متریال را برای طراحی و اجرای نمای ساختمان در اختیارتان قرار دهد.